Foto: Det var daværende kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande som la frem sin strategi om dataspill i et plandokument for perioden 2020-2022. (Foto: digi.no)

Dataspill er mye forskjellig. De fleste spill har like vel til felles at spilleren må ta aktive valg, ta stilling til dilemmaer og møte konsekvensene. Forestillingen om den passive dataspilleren er misforstått. Som spiller er du aktiv.

Av: Torger Mogan Bjørnstad

Uttalelsen kom fra tidligere Kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande da regjeringen la frem sin strategi om dataspill i et plandokument for perioden 2020-2022. Strategien har navnet «Spillerom» og har som mål å løfte dataspill som selvstendig kulturuttrykk, kunstform, næring og fritidsaktivitet. Regjeringen ønsker å fremme gaming-kulturen.

– Denne spill strategien blir en del av det ungdommene møter i datatilbudet vårt. Innholdet vil strekke seg fra de-montering, reparasjon og oppgradering av datautstyr til å bruke det blant annet til spill og gaming, sier Paul Pedersen. Han er prosjektleder for Rommen prosjektet: Din plan.

Over halvparten av alle nordmenn spiller dataspill, og andelen er voksende. Skei Grande trekker frem at spillerne kan hoppe inn i en større verden der man er seg selv, fullt og helt. Et sted der man kan være sammen med andre og knytte sosiale bånd. En måte og å utvikle ulike ferdigheter og lære på.

Dataspill kan være som kunstuttrykk. De beste dataspillene lar oss se verden med nye øyne. Det kan gi unik innsikt i andres situasjon og det kan lære oss mye om oss selv.

– Dette samhandler godt med det vi legger i sosial og emosjonell læring og er en av hovedpilarene i tilbudet vårt. Her skal ungdommene både lære og utvikle praktisk kunnskap om hvordan en datamaskin er bygget opp, og kunne reparere og oppdatere den. Så kan de bruke utstyret som sitt redskap når de utvikler seg, tester egne grenser og får utløp for sine strategiske evner og kreativitet, sier Pedersen.

Klar for action

Datastasjonen er ett av fire tilbud til ungdom som står i fare for å falle ut av et videregående utdanningsløp på skolen. Fra skolestart denne høsten håper Lions Oslo VBU på full aktivitet på Ungdommens aktivitetshus – Min plan, med elever både fra Stovner og KUBEN Videregående skoler.

En viktig samarbeidspartner er OK:data som har påtatt seg å levere fagkompetanse i datareparasjon, instruktører og utstyr. Disse er en godkjent opplæringsbedrift.

Hvor langt kan man nå

– Det er ingen tvil om at elever som bruker det de lærer her, også åpner dører for muligheter inn i arbeidslivet senere med den kompetansen de opparbeider seg, sier Paul Pedersen. Han trekker også frem E-sport som mange mener bør pli pensum i skolen.

Det er særlig to argumenter som taler for det. I læreplanen trekkes det frem dybdelæring med forutsetning om at elevene trener sine kognitive evner. Skolen skal også legge til rette for sosial læring og skape rom for å utvikle identitet i samspill med andre. Her nevnes både medvirkning og samarbeide med andre som viktige faktorer.

– Dette stemmer godt med våre mål. Jeg tror vi kan slå fast at vi faktisk ligger helt i forkant av en ønsket utvikling, avslutter Paul Pedersen i Lions Oslo VBU.