Blant de som stiller velvillig opp for deltakerne på DIN PLAN «IKT/data»-kurset er NTNU, Gjøvik og Nordic Hub Data Centers. De vil lære bort om bruk av VR-briller, kunstig intelligens og data-roboter. 

Tekst: Torger Mogan Bjørnstad – Foto: Bil Norge/Volvo

− Det skal bli et høydepunkt når vi drar på tur fra Rommen til NTNU på Gjøvik. Der vil deltakerne bli presentert for kunstig intelligens og hvordan det brukes. Både nå, men også mangfoldet av muligheter i fremtiden. Deretter vil vi se hvordan VR brukes på NTNU til forskning, forteller Paul Pedersen, som har lagt til rette for dette samarbeidet.

− Mens vi er på Gjøvik, får vi også en detaljert omvisning inkludert og ett innblikk i programmering. Her skal deltakerne fra DIN PLAN få prøve selv. Dagen avsluttes med en Kahoot med spørsmål om ulike ting vi har lært gjennom dagen, forteller Paul.

Opplegget er laget i samarbeide med Kodeløypa som er en del av NTNU Gjøvik for å fremme

datasikkerhet og programmering til den yngre generasjonen. 

Utallige muligheter

NTB melder nå om at VR-briller og bilsimulatorer vil bli en del av fremtidens trafikkopplæring. Transportøkonomisk Institutt skal forske på teknologi og trafikkopplæring.

Volvo Cars har allerede tatt i bruk såkalt mixed-reality, der målet er å ta nye fremskritt innenfor sikkerhet og selvkjørende teknologi.

Denne kombinasjonen av software og hardware gjør at Volvo Cars’ ingeniører virtuelt kan simulere uendelig mange trafikksituasjoner i en bil på en testbane – helt uten risiko.

− Vi har sett mange eksempler på hvordan teknologien kan brukes for å skape sikrere sjåfører, sier Tor-Olav Nævestad, prosjektleder ved Transportøkonomisk Institutt (TØI).

Nye opplæringsmiljøer

De starter denne høsten med et forskningsprosjekt på oppdrag fra Norges Trafikkskoleforbund. Blant annet skal de undersøke om kunstig intelligens og virtuelle opplæringsmiljøer kan bidra til nye læringsmetoder.

− Vi ser at både mer komplekse kjøretøy og et mer komplekst trafikkbilde, krever en annen form for trafikkopplæring nå enn for bare få år tilbake, og kanskje også hyppigere påfyll av opplæring gjennom livet, sier adm. direktør Rolf Gregersen i Norges Trafikkskoleforbund.

En klar sammenheng

− Dette er bare ett av mange eksempler som viser med all tydelighet hvor fremtidsrettet programmet deltakerne møter på DIN PLAN er. Denne undervisningen kan bli avgjørende både for den enkeltes fremtid i arbeidsmarkedet og fremtidig arbeidsinntekt, sier Paul Pedersen. 

− Det er ingen hemmelighet at bedriftene ser etter gode kandidater og er villige til å betale svært høye lønninger. «Drop-outs» ungdommer kan bli en relevant gruppe, blant annet fordi de er vant til litt annerledes utfordringer og kan tenke «utenfor boksen», sier han.

Hva inneholder en datamaskin? 

DIN PLAN kurset starter med at deltakerne skrur den fra hverandre, undersøker, oppdaterer, installerer og bruker datamaskinen. Kursdeltakerne vil så blant annet lære om koding, datasikring, hacking og kunstig intelligens. Andre aktuelle temaer vil være 3D-modellering, VR (Virtual Reality) og E-sport.

Koding/programmering står meget sentralt i dataverdenen. Derfor vil deltakerne lære om det. Datasikkerhet og hacking blir også stadig mer aktuelt. Derfor fokuserer kurset på det med farer, dagsaktuelle hendelser, og underviser i hvordan man beskytter seg selv og sine data.