Kunstig intelligens og IT-sikkerhet «treffer» alle
Hvor godt kjenner du kunstig intelligens og hvordan kan du bruke det som din ressurs. Databruk gir muligheter, men ikke alt er like enkelt. Tar du nok hensyn til trusler som kan ligge i bruk av datautstyr vi omgir oss i til daglig?
En spennende del av DIN PLAN tilbudet er å bli kjent med hvordan vi kan bruke Kunstig intelligens (AI/KI) for å forstå og utvikle oss.
— Undervisningen har som mål å gi både nybegynnere og viderekomne oversikt over noen av mulighetene som ligger i KI-verktøy. Vi kommer til å utforske konkrete problemstillinger, sier Oddvar Dahle.
— Mange har kanskje testet ChatGPT/generative eller andre KI verktøy, men ønsker å lære mer om hvordan de kan bruke verktøyene smart for å få bedre resultater, sier han og forklarer at KI bruker algoritmer for å generere nytt innhold som ligner på menneskeskapt innhold. Det kan være tekst, bilder, lyd og video sier han.
Oddvar Dahle har jobbet med IT og datasentre siden 1993. Han er nå utviklingssjef i Data Center Resource Group. Yrkesbakgrunnen hans er omfattende, inkludert sikkerhetssjef i TDC (nå Telia) og etterretningssjef i en avdeling i forsvaret.
God eller dårlig bruk
— Min undervisning har som mål å gi deltakerne en god start i bruk av disse verktøyene, der de får oversikt over mange spennende muligheter som åpner seg. Men det inkluderer også ulike problemstillinger vi må ta hensyn til.
— Hva er kunstig intelligens – og hva er det ikke. God og dårlig bruk av KI. Hvordan formulere bedre spørsmål til kunstig intelligens for å få bedre svar – såkalt prompt engineering, eller prompting i stedet for «googling», er noe av det vi skal lære om, sier Oddvar.
Med sin yrkesbakgrunn er datasikkerhet også et naturlig tema for Oddvar.
— Vi må bli litt mer bevisst på IT-sikkerhet på sammen måten som vi må fokusere på sikkerheten generelt omkring oss. Dette vil være en god start for å få oversikt over noen av mulighetene og truslene som ligger i datautstyr og samfunnet vi omgir oss til daglig utdyper han.
— Vi skal gå igjennom utvalgte problemsstillinger og hvordan vi kan forebygge for ikke å bli rammet, avslutter Oddvar Dahle.
Slik er innholdet i undervisningen lagt opp:
Kunstig intelligens:
Kort historikk
Hva kunstig intelligens er og ikke er
God og dårlig bruk av KI (med eksempler)
Hvordan formulere bedre spørsmål til kunstig intelligens for å få bedre svar – såkalt prompt engineering, eller prompting i stedet for «googling»
Hvilke verktøy som kan hjelpe med å generere tekst, bilder, lyd og video ved hjelp av kunstig intelligens
Datasikkerhet:
Tenke som en skurk, og bli en helt
Lese nyheter/holde deg oppdatert
Skape nettverk
Tenke hvem/hva/hvorfor og når?
Om det er noe som er gratis er det du som er produktet
Hva skjer etter et sikkerhetsbrudd og hvordan forbereder man seg til det?
“The weakest link” – er deg selv eller mora di eller noen andre du kjenner….